vrijdag 10 februari 2012

Pittenzak zelf maken uitleg

 Ik las laatst bij mijn bericht over pittenzakken dat iemand graag wilde weten hoe je het nou echt moet maken. Nou ja, ik ben maar begonnen en heb maar even logisch nagedacht. Ik heb er ook nog nooit eerder een gemaakt Hier zie je mijn pittenzak.

 
 Eerst heb ik een patroon gemaakt. Ik heb 20 cm bij 60 cm. 3 vakken van 20 bij 20 centimeter. Ik denk achteraf dat het beter is om er nog 1 vak bij te maken. Dan wordt hij dus 20 bij 80 cm.



 Knip uit 2 keer dit patroon uit (voor en achterkant) Je kan voor en achter dezelfde stof doen. Ik heb voor een stof met een patroon en achter een hele zachte witte stof. Dat is vast lekker in mijn nek of op mijn hoofd. 



  Leg de 2 lappen op elkaar met de mooie (goede) kanten op elkaar. Je naait rondom, maar laat 1 kant open. Zo kun je er straks de vulling indoen. Daarna keer je het geheel om. 







 Zorg dan voor vulling. Ik heb voor deze pittenzak de vulling van een oude pittenzak gebruikt. Ik denk dat je even op internet moet kijken voor de juiste vulling. 




 Verdeel je lap nu in gelijke vakken. Ik heb even een spelt gebruikt om aan te geven waar ik moet naaien om de vakken te maken. 



 Naai aan de goeie kant een rechte steek naar de overkant. 



 Hier zie je dat er al een vak is ontstaan. Zo maak je 3 of 4 vakken. 



 Vul alle vakken met ongeveer evenveel vulmateriaal. Als je je pittenzak niet in vakken zou verdelen zou je alle pitjes op dezelfde plek krijgen en dus niet lekker overal lekker warme pitjes.



 Als ze gevuld zijn vouw je de kant die je hebt overgehouden om en naai je deze dicht. Ik zag later dat mijn moeder de korte kant open gelaten heeft, dat is misschien wel mooier en handiger. Dan moet je steeds om en om naaien en vullen. Eerst een gedeelte pitjes, daarna 1 vak naaien, weer vullen en weer naaien.....enz.
 Dit is het lastigste karweitje van het hele werk. Gebruik spelden om alles op z'n plaats te houden. 



 Je pittenzak is klaar. Als het de eerste keer is dat de pitjes worden opgewarmd, moet je het daarna helemaal af laten koelen, voordat je de zak zelf gebruikt. 
3 tot 4 minuutjes in de magnetron en je hebt een heerlijk warme pittenzak. Ideaal bij deze koude dagen. 's Avonds voor koude voeten, bij buikpijn, bij verkoudheid op je borst, nek of hoofd en natuurlijk op nog veel meer manieren te gebruiken.






7 opmerkingen:

  1. Ja zoals je moeder ze maakt is net even iets makkelijker , EN zo lekker...mmmmmmmmm ♥♥ Vind je stofkeuze erg mooi meis.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Bij een molen kan je spelt krijgen, verkopen ze per kg.

      Verwijderen
  3. Hallo, hoeveel vulling moet er in elk vak, ik kan nergens hierover iets vinden of maakt dat niet zoveel uit, ik wil dus ook eenzelfde maken zoals beschreven maar zit een beetje met het gewicht van de vulling, ik wil dus tarwe gebruiken.
    Graag een berichtje terug.
    g.agelink50@kpnmail.nl
    groetjes,
    deli Agelink.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak de zakjes op zich altijd van lakenkatoen, kan gemakkelijk in de magnetron.Maak van een leuk stof je een hoesje, kun ge dan ook lekker uitwassen als het nodig is .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. moet je deze ook eerst vochtig maken voordat ze in de magnetron gaan net als de kersenpittenzakje?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,

    Ik had een vraagje. Waar heeft u die blauwe pitten zak van als ik vragen mag?

    BeantwoordenVerwijderen